Arbetssätt
Vårt arbetssätt har tre ben: Lärande, Trygghet och Individuell anpassning. Hela skolan har ett syfte, att få elever att lyckas i skolan utifrån sina förutsättningar.
Lärande
På KF står varje enskild elev i fokus och skolan kännetecknas av en tro på att alla elever kan lyckas om de får möjlighet att lära sig på ett sätt som passar dem. Därför arbetar våra handplockade lärare flexibelt och lösningsorienterat.
Alla lärare på KF är speciellt utvalda för att de behärskar den speciella undervisningsmetod som vi tillämpar. Våra lärare har bred kompetens och är ständigt uppmärksamma på den enskilda elevens kunskapsutveckling för att hjälpa hen att nå så långt som möjligt.
För att lärarna ska ha möjlighet att anpassa sin pedagogik finns en elevcoach med under varje undervisningstillfälle. De finns med som ett stöd och bollplank för eleverna men ansvarar även för dokumentation, så att lärarna ska kunna ägna sig helt åt undervisningen.
Personalen arbetar sammansvetsat och målmedvetet för att eleverna ska lyckas, och undervisningen genomsyras av prestigelöshet. Om en lärare i ett visst läge inte lyckas nå fram till en elev är lärarlaget flexibelt och kan låta en annan lärare ansvara för kontakten under en period.
På KF-utbildning ska eleverna alltid känna sig trygga och det uppnår vi genom vårt sätt att arbeta och att alltid ha personal närvarande.
”På KF kommer vi nära eleverna. Mycket av det vi gör är ett slags detektivarbete för att förstå hur de hamnade här. För att lista ut det måste vi lära känna dem. Flera elever som kommer hit har haft tråkiga erfarenheter från sin tidigare skolgång, och för att vända det måste de först känna förtroende för oss på skolan.”
Emelie Karlsson
/ Lärare
Trygghet
Trygghet är centralt för att elever ska känna det lugn som krävs för att studera. Därför har varje elev på KF en egen mentor, en specifik person på skolan som de alltid kan vända sig till. Mentorns uppdrag är att alltid finnas där för eleven, oavsett om det innebär regelbunden daglig kontakt eller ett enstaka möte i veckan.
Syftet med KF-utbildnings trygghetsarbete är att stärka eleverna och ge dem förutsättningar för att bli självgående individer. Det handlar om att hjälpa eleverna lära känna sig själva, ta ansvar och att våga tro att de klarar av de utmaningar de ställs inför. Mentorerna jobbar även som elevcoacher och blir därmed en naturlig del av elevernas vardag.
Elevcoacherna är delaktiga i lektioner men bistår också lärarna i undervisningen genom att stötta enskilda elever som behöver hjälp. Dessutom hjälper de eleverna att lära känna andra på skolan. De skapar ett sammanhang och en lugn och trygg atmosfär för eleverna.
Mentorerna och elevcoacherna har djupgående och långsiktig kontakt med enskilda elever och fungerar därmed som klistret mellan skolans olika enheter: lärarna, elevhälsoteamet och administrationen. Om mentorerna/elevcoacherna får signaler på att en elev har det svårt kan de direkt kontakta lärarna eller elevhälsoteamet och se till att eleven får den hjälp som hen behöver.
”Det vi gör handlar om personlig utveckling. Det kan handla om allt från att hjälpa en elev som har svårt i sociala sammanhang till att bolla ett mattetal. Vi finns nära till hands under hela dagen och försöker skapa en positiv atmosfär kring skolan. Vi är bollplank, stöttepelare och en trygghet för eleverna.”
Fredrik Franzén
/ Mentor och elevcoach
Individuell anpassning
På KF-utbildning ser vi hela eleven. Varje vecka träffas kurator, skolsköterska, specialpedagog, elevcoach och verksamhetschef för att diskutera situationen på skolan och om det är någon elev som behöver extra hjälp. På det sättet får personalen en helhetsbild av varje elev.
Genom att samla alla dessa perspektiv kan skolan göra specifikt riktade insatser för att hjälpa den enskilda eleven. Det kan innebära att personalen tidigt ser behovet för en elev att prata med kurator, eller att specialpedagogen kopplas in för att hjälpa en elev med ett specifikt ämne.
Vårt individuellt anpassade arbetssätt är däremot inte bara riktat till elever som har det svårt. Specialpedagogen kan också kopplas in om en elev är väldigt nära att uppnå betyg i ett ämne men behöver lite extra hjälp för att komma över målsnöret.
KF är en liten skola vilket ger oss möjlighet att alltid anpassa oss och genom kommunikation mellan skolans enheter samlar vi all nödvändig information som krävs för att göra detta. Det är också utifrån det som vi tar beslut och utvecklar vår skola så att vi kan leva upp till vårt motto ”Kunskap och framtid”.
“Hela skolan handlar egentligen om en anpassning till varje enskild elev. Alla elever har sitt individuella schema och alla pedagoger försöker hitta arbetsmetoder som funkar för den enskilda eleven. Det finns inget klasstänk här utan vi har ett individuellt tänk. Vi har de bästa tänkbara förutsättningarna att nå fram till våra elever och hjälpa dem att uppnå sina betyg.”
Linda Franzén
/ Specialpedagog