Så fungerar våra klagomålsrutiner
Lämna ett klagomål:
I första hand lämnar elev eller vårdnadshavare sitt klagomål till ansvarig mentor alternativt direkt via webbformulär på skolans hemsida. Om eleven inte känner sig trygg med att lämna anmälan till ansvarig mentor lämnas klagomålet direkt till rektor eller annan personal.
Ta emot klagomål:
När ett ev. klagomål inkommer har all personal skyldighet att meddela rektor som bedömer (vid behov i samråd med representant för huvudman) om det är att betrakta som ett klagomål eller en åsikt, synpunkt eller ett förbättringsförslag. I det fall det är att betrakta som ett klagomål (en missnöjesyttring som ej är av karaktären synpunkt/åsikt/förbättringsförslag) går ärendet vidare till representant för huvudman (nedan betecknat ”huvudman”) som tar emot klagomålet, bekräftar klagomålet till den klagande och ansvarar för att en utredning av klagomålet skyndsamt initieras. Inkommer klagomålet direkt via webbformuläret kopplas det automatiskt till huvudmannen, i vårt elevadministrativa system Prorenata, som bedömer huruvida det är att betrakta som ett klagomål.
Utredning av klagomål:
Huvudman utser ansvarig person, oftast rektor, som samverkar med berörd personal på skolan för att utreda grunden till klagomålet. Utredningen sker i dialog och med stöd av huvudman. Ibland behöver flera kompetenser kopplas in i utredningen eller stöd tas av juridiskt kunnig person. När utredningen är avslutad och ev. åtgärder vidtagna återkopplar huvudman till elev och vårdnadshavare. Om elev eller vårdnadshavare inte är nöjda med hur klagomålet hanterats eller de åtgärder som ev. genomförts kontaktar elev eller vårdnadshavare huvudman, vilket elev/vårdnadshavare informeras om i återkopplingen.
Klagomålet, utredningen och åtgärderna dokumenteras och sparas i vårt elevadministrativa system Prorenata. Inkomna klagomål, utredningar och ev. åtgärder analyseras och följs upp i det systematiska kvalitetsarbetet på såväl skolnivå som huvudmannanivå.
Information om våra klagomålsrutiner:
Elever och vårdnadshavare får vid läsårsstart information om klagomålsrutiner. Rektor går igenom med eleverna vad som betraktas som ett klagomål och vad som anses vara en synpunkt/åsikt eller ett förbättringsförslag. Klagomålsrutiner och blanketter för att framföra klagomål finns tillgängligt för elever, vårdnadshavare och andra på skolans hemsida samt för elever och vårdnadshavare i skolans elevadministrativa system.
I första hand lämnar elev eller vårdnadshavare sitt klagomål till ansvarig mentor alternativt direkt via webbformulär på skolans hemsida. Om eleven inte känner sig trygg med att lämna anmälan till ansvarig mentor lämnas klagomålet direkt till rektor eller annan personal.Om elev eller vårdnadshavare inte är nöjda med hur klagomålet hanterats eller de åtgärder som genomförts ska elev eller vårdnadshavare kontakta rektor.
Dokumentation av klagomål:
Följande områden ska alltid tas med i den skriftliga dokumentationen av ett klagomål:
-
- Grunden för klagomålet (orsak)
- Vad utredningen visat (en fri beskrivning av orsaken till att klagomålet har uppstått.
- Ev. insatta åtgärder för att åtgärda bristen i verksamheten, ev. åtgärder som förebygger att liknande situation uppkommer igen alternativt beskrivning till varför inga åtgärder är vidtagna.