Åsa Quinzacara

Åsa tänkte sluta som lärare – tills hon började på KF: “Det tände till igen”

Hon har ett helt yrkesliv som lärare i bagaget, älskar tonåringar och brinner för att fokusera på det som är viktigt i skolan, att hjälpa eleverna. KF-utbildning är en skola där allting anpassats för att den enskilda individen ska få den hjälp som behövs.

Ökade krav på dokumentation, alltför lite vårdnadshavarkontakt och stora klasser beskriver Åsa Quinzacara som några av hindren för henne att kunna hjälpa elever i den utsträckning hon ville på tidigare skolor. För ett par år sedan blev det för mycket och Åsa funderade allvarligt på att sluta som lärare och istället jobba med något annat.

Bild på en kvinnlig lärare

– I samma veva hörde jag om KF och pratade med verksamhetschefen, hon erbjöd mig ett jobb och jag tänkte att jag skulle ge det en chans eftersom jag kände som jag gjorde. Det blev en fullträff. Här vill jag vara kvar tills jag går i pension.

KF är en mindre skola vilket ger lärarna möjlighet att fokusera på enskilda elever. Men framförallt så arbetar även flera elevcoacher på skolan. De är med på alla lektioner, ansvarar för det sociala och avlastar läraren genom att ta över ansvaret för dokumentation och liknande.

– Vi har kokat ner lärarens roll till huvuduppdraget, att undervisa. Jag får också verktygen för att utvecklas. När vi har möten eller utbildningar får jag alltid med mig något som jag kan använda i klassrummet. Ledningen lyssnar på oss.

– Alla elever har olika utgångspunkter och olika saker i sitt bagage. Det är en ständig mix av allting på vår skola. Vi kommer nära eleverna, pedagoger och coacher på olika sätt, men det är det som gör arbetet så roligt. Dagarna är minst sagt varierade.

Åsa skrattar.

– När jag började här tände det till igen. Jag älskar tonåringar och det måste man för att jobba här. Tycker du inte om tonåringar har du inget här att göra. Det är en rolig ålder och det är så väldigt mycket som händer i deras liv, säger hon och tillägger:

– När jag var ung och blev lärare trodde jag att man inte skulle vara intressant för eleverna längre när man är 50-plus. Nu är jag 60 och förstår att detta håller tills jag går i pension. Åldern spelar ingen roll, ungdomarna är intresserade och ställer frågor. De känner ju såklart också att jag tycker väldigt mycket om dem.

Bild på ett klassrum

Eftersom KF är liten skola finns inga läskiga, långa korridorer eller otrygga hörn, det är en öppen planlösning vilket passar skolformen bra.

– Trygghet är viktig på KF men det är också den individuella anpassningen i lärandet. Vi uppnår det här speciella klimatet genom att samarbeta. Elevcoacher, mentorer, elevhälsoteamet, ledningen och lärare – vi drar skolan framåt tillsammans.

Namn: Åsa Quinzacara
Yrke: Lärare i engelska, spanska, tyska och svenska som andra språk på KF-utbildning
Varför jobba på KF-utbildning? Tryggheten, samarbetet och den individuella anpassningen i lärandet. Tillsammans hjälps vi åt och drar skolan framåt där elevernas lärande och utveckling står i fokus.